Peygamberimiz(sav) Elleri Havaya Kaldırarak Zikir Çektirmiş Midir? I Hadis İnceleme

 

Peygamberimiz(sav) elleri havaya kaldırarak zikir çektirmiş midir? I Hadis İnceleme


NOT: Görselleri detaylı görüntülemek için üzerine tıklayınız.


İlgili hadis-i şerif aşağıdadır:



Ashabtan Şeddad b. Evs (ra) ile Ubâde b. Sâmit (ra) der ki:

Peygamber aleyhissalatü vesselamın yanında bulunuyorduk. Peygamber aleyhissalatü vesselam:

“İçinizde garîb (Ehl-i Kitab) var mı?” diye sordu.

Hayır, yâ Rasûlallâh. dedik.

Bunun üzerine kapıların kapatılmasını emretti.

Ellerinizi kaldırınız ve Lâ ilâhe illallâh deyiniz. buyurdu.

Ellerimizi kaldırdık ve bir saat boyunca birlikte Lâ ilâhe illallâh dedik.

 Rasûlullâh aleyhissalatü vesselam, elini indirdi. Sonra da:

Allah’a hamdolsun. Allah’ım! Sen, beni bu kelime ile gönderdin ve beni bununla memur kıldın. Cenneti de bana bu söz üzerine vaat ettin. Şüphe yok ki sen, asla vaadinden dönmezsin’ diyerek dua etti. Sonra da: “Sevininiz! Hiç şüphesiz Aziz ve Celil olan Allah, sizi bağışladı.” buyurdu.[1]

 

Bu hadisi şerif bizlere benzer lafızlarla 31 tarikle gelmiştir. Yukarıda da zikrettiğimiz üzere sahabe-i kiramdan Şeddad b. Evs (ra) ile Ubâde b. Sâmit (ra) bu hadisi şerifi bizlere aktarmışlardır. Ancak bu rivayet bize bütün tariklerinde Ya’la bin Şeddad ve ondan da Raşid bin Davud kanalıyla gelmiştir. Bu rivayeti başka aktaran kimse yoktur. Raşid bin Davud’dan ise İsmail bin Ayyaş bizlere aktarmıştır.



Bu ravilerin cerh ve tadillerini zikredelim.

Ya’la bin Şeddad hakkında ulema aşağıdaki görüşleri serdetmişlerdir:



İbni Hacer el Askalani dışındaki alimler sika[2] görürken İbni Hacer saduk[3] olarak görmüştür.

Raşid bin Davud hakkında ise şöyle demişlerdir:





Tabloda da gördüğünüz üzere alimlerin bir kısmı sika görürken bir kısmı zayıf görmüştür.


Son olarak İsmail bin Ayyaş hakkında ise ulaştığımız 41 görüş olduğu için tek tek aktarmadık ancak kendisi hakkında ciddi görüş ayrılığı olup bir kısım ulema zayıf görmüşlerdir.


Bu hadisi şerifin bütün tarikleri birbirini takip eden bu 3 kişiden oluşmakta ve sonrasında diğer raviler tarafından rivayet edilerek bize ulaşmaktadır.


Bu hadisi şerifin sadece bu 3 kişi üzerinden gelmesi ve bu 3 kişi üzerinde ulemanın güvenilir kimseler olduğu hususunda ittifak etmemeleri bu hadisi şerifin değerini ayrıca düşürmektedir. Kaldı ki tek bir halkada dahi zayıf bir ravinin bulunması o hadisi zayıf duruma düşürürken peş peşe 3 ravinin bu şekilde olması bu hadisi şerifin bize sıhhatli bir şekilde gelme ihtimalini düşürmektedir.


Sonuç olarak bu hadisi şerif zayıf görülmüştür. Zayıf hadislerin üzerine ise hüküm bina edilemez. Bu hadisi şeriften yola çıkarak toplu bir şekilde elleri kaldırarak zikir çekmeye delil olarak bu hadisi şerif kullanılamaz.





 

 

 



[1] Ahmed b. Hanbel, Müsned, IV, 124; Heysemî, Mecmau’z-Zevâid, I, 19; Hâkim, Müstedrek, I, 501

 

[2] Özetle: Adaletinde ve zaptında sıkıntı olmayan raviler için kullanır.

[3] Özetle: Adaletinde sıkıntı olmayan ancak zaptında sıkıntı bulunan kullanılır.

*

Yorum Gönder (0)
Daha yeni Daha eski