Peygamberimiz(sav) elleri havaya kaldırarak zikir çektirmiş
midir? I Hadis İnceleme
NOT: Görselleri detaylı görüntülemek için üzerine tıklayınız.
İlgili hadis-i şerif aşağıdadır:
Ashabtan Şeddad b. Evs (ra) ile
Ubâde b. Sâmit (ra) der ki:
Peygamber aleyhissalatü vesselamın yanında bulunuyorduk.
Peygamber aleyhissalatü vesselam:
“İçinizde garîb (Ehl-i Kitab) var mı?” diye sordu.
Hayır, yâ Rasûlallâh. dedik.
Bunun üzerine kapıların kapatılmasını emretti.
Ellerinizi kaldırınız ve Lâ ilâhe illallâh deyiniz.
buyurdu.
Ellerimizi kaldırdık ve bir saat boyunca birlikte Lâ
ilâhe illallâh dedik.
Rasûlullâh
aleyhissalatü vesselam, elini indirdi. Sonra da:
Allah’a hamdolsun. Allah’ım! Sen, beni bu kelime ile
gönderdin ve beni bununla memur kıldın. Cenneti de bana bu söz üzerine vaat
ettin. Şüphe yok ki sen, asla vaadinden dönmezsin’ diyerek dua etti. Sonra da: “Sevininiz!
Hiç şüphesiz Aziz ve Celil olan Allah, sizi bağışladı.” buyurdu.[1]
Bu hadisi şerif bizlere benzer lafızlarla 31 tarikle
gelmiştir. Yukarıda da zikrettiğimiz üzere sahabe-i kiramdan Şeddad b. Evs (ra)
ile Ubâde b. Sâmit (ra) bu hadisi şerifi bizlere aktarmışlardır. Ancak bu
rivayet bize bütün tariklerinde Ya’la bin Şeddad ve ondan da Raşid bin Davud kanalıyla
gelmiştir. Bu rivayeti başka aktaran kimse yoktur. Raşid bin Davud’dan ise
İsmail bin Ayyaş bizlere aktarmıştır.
Bu ravilerin cerh ve tadillerini zikredelim.
Ya’la bin Şeddad hakkında ulema aşağıdaki görüşleri
serdetmişlerdir:
İbni Hacer el Askalani dışındaki alimler sika[2]
görürken İbni Hacer saduk[3]
olarak görmüştür.
Raşid bin Davud hakkında ise şöyle demişlerdir:
Tabloda da gördüğünüz üzere alimlerin bir kısmı sika
görürken bir kısmı zayıf görmüştür.
Son olarak İsmail bin Ayyaş hakkında ise ulaştığımız 41
görüş olduğu için tek tek aktarmadık ancak kendisi hakkında ciddi görüş
ayrılığı olup bir kısım ulema zayıf görmüşlerdir.
Bu hadisi şerifin bütün tarikleri birbirini takip eden bu 3
kişiden oluşmakta ve sonrasında diğer raviler tarafından rivayet edilerek bize
ulaşmaktadır.
Bu hadisi şerifin sadece bu 3 kişi üzerinden gelmesi ve bu 3
kişi üzerinde ulemanın güvenilir kimseler olduğu hususunda ittifak etmemeleri
bu hadisi şerifin değerini ayrıca düşürmektedir. Kaldı ki tek bir halkada dahi
zayıf bir ravinin bulunması o hadisi zayıf duruma düşürürken peş peşe 3 ravinin
bu şekilde olması bu hadisi şerifin bize sıhhatli bir şekilde gelme ihtimalini
düşürmektedir.
Sonuç olarak bu hadisi şerif zayıf görülmüştür. Zayıf hadislerin
üzerine ise hüküm bina edilemez. Bu hadisi şeriften yola çıkarak toplu bir
şekilde elleri kaldırarak zikir çekmeye delil olarak bu hadisi şerif
kullanılamaz.